پردازنده های نسل سوم اینتل زئون

و در نهایت پس از سه سال نسل سوم پردازنده های مقیاس پذیر Intel® Xeon® (Ice Lake) در بازار عرضه شده است. نسل جدید CPU ها با نوآوری مبتنی بر داده اینتل ، انعطاف پذیری و امنیت قابل توجهی را در مقایسه با پلتفرم های نسل قبلی به ارمغان می آورد. محاسبات مدرن شامل پردازش داده ها در هر کجا و از هر نوعی که باشد – در edge، در cloud یا در یک محیط hybrid cloud است. نسل سوم سی پی یو های Xeon Scalable این موضوع را با  بهبود در عملکرد، امنیت و انعطاف‌پذیری قابل توجه ثابت می‌کنند.

سی پی یو های نسل سوم اینتل زئون برای پشتیبانی از طیف وسیعی از بارهای کاری سخت ساخته شده که، پیشرفت های قابل توجهی را در محاسبات با عملکرد بالا (HPC)، هوش مصنوعی (AI) و محاسبات محرمانه ارائه می دهند.

بررسی کلی بر مزایا – سرعت، انعطاف پذیری، امنیت پردازنده های نسل سوم Intel Xeon

  • با 8 تا 40 هسته قدرتمند برای طیف وسیعی از فرکانس ها ، ویژگی ها و سطوح قدرت چون، برای فضای ابری، سازمانی، HPC، شبکه، امنیت و حجم کاری IoT بهینه شده است. با Intel Crypto Acceleration، حفاظت از داده ها و حریم خصوصی را با افزایش عملکرد بارهای کاری فشرده از جمله سرویس وب SSL، زیرساخت 5G، و VPN، firewalls ، افزایش می دهد، در حالی که تاثیر رمزگذاری فراگیر را کاهش می دهد.
  • مجهز به Intel SGX، که از داده ها و کد برنامه در هنگام استفاده ازedge تا دیتا سنتر و cloud عمومی چند کاربره محافظت می کند.
  • پردازنده‌های منتخب نسل سوم اینتل Xeon Scalable از حداکثر 28هسته در هر پردازنده در کانفیگ های 4 و8 سوکتی  پشتیبانی می‌کنند و عملکرد، توان پردازشی و فرکانس‌های CPU را در مقایسه با پردازنده‌های نسل قبلی افزایش می‌دهند.
  • حداکثر شش کانال Intel UltraPath Interconnect (Intel UPI) مقیاس‌پذیری پلتفرم را افزایش می‌دهد و پهنای باند بین CPU را برای بارهای کاری فشرده I/O در مقایسه با نسل قبلی بهبود می‌بخشد و تعادلی چابک بین توان عملیاتی بهبود یافته و بهره ‌وری انرژی ارائه می‌دهد.

امنیت

راه حل های امنیتی امروزی معمولاً داده ها را در حالت استراحت یا در حال انتقال رمزگذاری می کنند. با این حال، داده ها در هنگام استفاده بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. نسل سوم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر Xeon با Intel® SGX (برنامه‌های افزودنی محافظ نرم‌افزار) عرضه می‌شوند و حتی در هنگام استفاده از داده‌ها محافظت می‌کنند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهند بدون خطرات حفظ حریم خصوصی با یکدیگر همکاری کرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

تحقیقات، آپدیت ترین و امن ‌ترین محیط اجرای مورد اعتماد (TEE) اینتل، داده‌های حساس را در یک محصور امن در داخل حافظه جدا می‌کند. در داخل محصور، داده ها با دسترسی محدود نه تنها به تهدیدات خارجی، بلکه برای ارائه دهنده ابر نیز محافظت و رمزگذاری می شوند. این امر حریم خصوصی را در یک محیطی که چند cloud وجود دارد متحول می کند و داده های حیاتی تجاری مانند سیستم های مدیریت کلید (KMS) را در خود سخت افزار ایمن نگه می دارد.

نسل سوم پردازنده‌های Xeon Scalable اینتل تا Gb  512 ظرفیت محصور SGX را در هر CPU پشتیبانی می‌کنند و حفاظت از حجم عظیمی از داده‌ها را ممکن می‌سازد.

  • Intel Crypto Acceleration Vector AES-NI،
  • Vector CLMUL

، برنامه‌های افزودنی الگوریتم هش امن اینتل، دستورالعمل‌های VPMADD52 و پروتکل‌های رمزگذاری RSA/DH را ارائه می‌کند.

 Bare Metal Cloud و Data Security Cloud

Bare Metal Cloud با برنامه ‌های صورت‌حساب انعطاف‌پذیر و ارائه سرور کاملاً خودکار و مبتنی بر API، یک انتخاب عالی برای تیم‌های DevOps و سازمان‌هایی است که بارهای کاری بسیار پویا را مدیریت می‌کنند. با پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل سوم Intel Xeon، نمونه‌های BMC با افزایش چگالی تعداد هسته‌های چند سوکت و فرکانس‌های بالاتر سریع‌تر شدند.

علاوه بر Bare Metal Cloud، Data Security Cloud ما همچنین از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل سوم Intel Xeon برای گسترش قابلیت‌های حفاظت از داده‌های خود و در عین حال عملکرد عالی بهره می‌برد. با Intel SGX جدید و پیشرفته، محاسبات محرمانه را با سطوح پیشرفته رمزگذاری و افزایش ظرفیت محصور محیط اجرای مورد اعتماد را امکان پذیر می کند.

این یک لایه امنیتی اضافی را در Data Security Cloud فراهم می کند که برای ارائه حفاظت چند لایه ساخته شده است.

فناوری مدیریت منابع اینتل (Intel RDT) برای بهینه سازی عملکرد و کمک به افزایش استفاده از منابع، دید و کنترل را بر منابع پلت فرم مشترک ارائه می دهد. جدیدترین پردازنده‌های نسل سوم Intel Xeon Scalable بهبودهایی از جمله نسل دوم حافظه را به همراه دارند.

تخصیص پهنای باند (MBA 2.0)، اکنون دارای یک کنترلر سخت افزاری پیشرفته با کنترل های پهنای باند انعطاف پذیر و کارآمد، و شمارنده های با وضوح بالاتر (32b) برای نظارت بر پهنای باند حافظه است.